Thursday, July 21, 2011

~ bulan RAMADHAN menjelang tiba.. ~

Assalamualaikum...


hari nie hari jumaat..penghulu segala hari..tiap hari jumaat juga la aku duduk rumah sbb tak ada kelas..bila tak ada kelas,mula la bosan duduk rumah..bosan pula..bila ada kelas,malas nak pegi..bila tak ada kelas,bosan pula..huhu..ok..malas nak cite panjang2..sekarang nie aku nak tulis pasal bulan ramadhan...nampak nya,lagi seminggu dah nak masuk bulan puasa..cepat betul masa berlalu..pejam celik pejam celik dah nak masuk bulan ramadhan..bulan yang penuh keberkatan..aku tak sabar nak sambut bulan ramadhan..semoga ALLAH panjangkan umur aku untuk mengerjakan ibadah puasa..aminnn..=)..aku ingat lagi,orang tua cakap sape tak puasa,tak boleh raya..tak dapat duit raya..haha..aku yg agak bodoh2 dulu,puasa la..puasa sampai tengahari jew..pastue,buka puasa balik..haha..tapi skunk,aku puasa bukan untuk dapat duit raya banyak2 tapi untuk mengumpul pahala dan amal jariah sebanyak yang mungkin sebab bulan puasa nie terlalu banyak kelebihannya..



Keistimewaan Bulan Ramadhan
>Bulan yang penuh Barakah
>Pada bulan ini pintu Jannah di buka dan pintu Neraka ditutup
>Pada bulan ini syaitan-syaitan dibelenggu

>Dalam bulan ini ada suatu malam yang keberkatan beramal di dalamnya adalah lebih baik dari beramal selama seribu bulan, iaitu Malam Al-Qadar.
>Pada bulan ini juga setiap hari akan ada malaikat yang menyeru dan menasihati umat Islam supaya berbuat baik dan menjauhi perkara maksiat
Keistimewaan beramal di bulan Ramadhan
>Amal itu dapat menutup dosa-dosa kecil antara Ramadhan ini sehingga bertemu Ramadhan berikutnya
>Menjadikan bulan Ramadhan sebagai bulan memintakan syafaat daripada amalan membaca al-Quran dan puasa itu sendiri dan perisai siksaan neraka
>Bagi orang yang berpuasa disediakan pintu khusus baginya untuk memasuki Jannah iaitu yang dinamakan “Rayyaan”
Ihsan Mimbar Ulama

May the Ramadan bring you 
peace and prosperity, 
good health and wealth,
and brighten your life forever.


No comments:

Post a Comment