Tuesday, June 21, 2011

~ i'm suffer ~

Assalamualaikum..semalam hari yang paling menderita buat aku..korg tau x penyakit migrain aku datang balik..adoiii..terseksa jiwa raga aku nie nak tanggung..dalam kelas aku dapat rase yang muke aku pucat..rse nak pengsan pon ada..so,aku asik tengok jam bile kelas nak hbs coz aku memg dh x tahan sgt..dlm kelas aku amik keputusan utk diam n xnak ckp byk..so,semalam lpas rest cukup2,aku pon on9 jap..search kt google cara nk hilangkan migrain..mane la tau dgn izin ALLAH,petua tue bleh hilangkan migrain aku nie coz dh byk klinik,hospital pakar aku dh pegi tpi x hilang2 jgk..g hospital tue,doc suh wat brain scan tpi mhl..so,x pegi buat pon..then g hospital lg 1,doc suh wat brain wave..aku pon wat la..mak aii..doc bleh plak suh aku pakai spek..tah pape jew..byr mhl2 tpi i2 jew die ckp..xpuas ati btol..then asik2 bg painkiller..smpi dh xdew effect dh kt aku..lgpon aku tau mkn painkiller byk2 x elok..so aku nak gune alternatif lain..


aku tau tanda org yang ada migrain of coz sakit kepala sebelah..tpi mcm aku dh teruk..jdi dua2 belah..kadang2 belah kiri,kadang2 belah kanan..kalu kena dua2 belah lg sakit..then,org yg ada migrain nie x bleh tgk cahaya,bunyi bising n muntah..so,diorg kena duduk dlm bilik yg gelap dan sunyi..bilik yg kebal bunyi n cahaya..huhu..senang nak kurangkan sakit..then bile sujud,kepala rase berat n sakit..aku kalu sujud,memg jdi mcm tue la..emm..rmi yg ckp sebab terjadinya migrain ialah salah satunya STRESS..maybe betol jgk..tpi kadang2 dtg secara tiba2..kalu cuaca terlmpau panas n bunyi terlampau bising pon bleh jdi jgk..


so,aku mula la google tips nk hilangkn migrain..x kesah la rawatan secara islam atau moden..atleast aku berusaha..mane tau dgn izin ALLAH,insyaallah bleh hilang..nie tips yg aku dpt..hope bleh bantu korg yg kena migrain mcm aku nie..=)


RAWATAN SECARA ISLAM:


CARA 1



1. Al-Fatihah 1x

2. Ayatul Kursi 3x

3. Al-Ikhlas 3x

4. Al-Falaq 1x

5. An-Nas 1x

6. Yaasin ayat 58 3x (Salamun Qaulammirobbirohim)

7. Selawat atas Nabi SAW 3x

Sepanjang membacanya letakkan kedua-dua tapak tangan di kepala, terutamanya pada bahagian yang sakit.
Yang paling penting ialah keyakinan, penyerahan dan tauhid pada Allah s.w.t. Sebab Allahlah yang Maha Penyembuh.
CARA 2
Doa :
1)    Al-Fatihah
2)    Selawat Syifa’
“Allahumma sholli ‘alaa sayyidina muhammadin thibbal quluubi wadawaa ihaa wa’aa fiyatil abdaani wa syifaa iha waa nuuril abshori wadhiyo iha wa ‘alaa aalihi wassohbihi wabarik salam”
Maksud : “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad SAW, yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan ke atas keluarga dan sahabatnya”
3)    “La yu shod da’una ‘anha walaa yunzifun”
Maksud : “Mereka tidak pening kerananya dan tidak pula mabuk”


CARA 3

BERBEKAM
Bukan sahaja untuk migrain malah digunakan untuk merawat pelbagai penyakit lain. Dalam Islam juga disarankan untuk berbekam sabagai salah satu cara merawat penyakit. Sepertimana seorang khadam Rasullullah saw mengatakan: "Tidak seorang yang mengadu sakit kepalanya kepada Rasulullah saw melainkan baginda mengatakan. "Berbekamlah" (Sahih Sunan Abi Daud). Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a., "Bahawa Rasulullah saw pernah berbekam ketika Baginda berada dalam keadaan berihram daripada sakit yag dirasakan di kepala Baginda". (Sahih Ibn Khuzaimah dengan tahkik al-Azhami).

selain rawatan secara islam,korg bleh cuba petua lain jgk..

1Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

2. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

3. refleksologi (urut saraf kaki). Petua orang-orang tua seperti basahkan bahagian bawah (iaitu dari kaki ke badan dan ke kepala) dahulu semasa anda mandi mungkin juga berkesan.

4. ambil daun misai kucing (orthosiphon stamineus).Kemudian dimasukkan ke dalam segelas air yang baru mendidih. Di minum waktu pagi dan malam sebelum tidur. Jumlah daun bergantung kepada penyakit. Sakit yang serius memerlukan jumlah daun yang lebih banyak.

nie jela tips yg aku mampu bg kt korg..harap2 berkesan la..papepon mulakan dgn BISMILLAH..=)

* setiap kesakitan yg kita alami adalah ujian dari ALLAH untuk menghapuskan dosa2 kita dahulu..=)..

aku tetibe jadi rindu kt ibu aku bile aku migrain coz kalu kt umah,kdng2 ibu picitkan kepala aku..tpi kt sini,aku kena buat sendiri..hehe..



No comments:

Post a Comment