Monday, June 6, 2011

~ nO mannerS ~

Assalamualaikum..hari nie entri aku pasal 'sOpan santun'..bagi aku sOpan santun tak semestinya dari segi pakaian and percakapan jew tapi dari segi penulisan pon kena la sopan santun jugak..zaman sekarang nie semua dh berubah..betol la ckp org..zaman dh berubah,dunia dh maju..sebab tue la cara pakaian,percakapan and penulisan dh lebih advanced..sampai org zaman sekarang pOn dh suke mencarut/cakap bhs kesat..haaaa..MENCARUT??pasal benda nie la yg aku nk tulis..


FACEBOOK,TAGGED,MYSPACE mcm2 bahasa diOrg pOst..buat menyemak jew kt news feed aku..bagi aku laman sosial nie tmpat utk cari kwn lame,buat bisness,bkn tmpt nak lempar bahasa2 kesat nie..PLEASE BE MATURE la..maybe benda nie agak sensitif sikit tpi aku jz nak bg pendapat jew..xdew kutuk mengutuk pon..dun wOrry la..hehe..nowaday,aku tengok budak2 sekarang dh biasa carut2 nie..sampai yg budak kecik pOn terikut ikut..baik perempuan,baik lelaki same jew..kadang2 aku lalu tepi,ada jew bunyi 'b**i'..'p**i'..kalu yg lebih advanced ala2 mat salleh celup tue,ada yg ckp 'f**k'..'what the f***'..haishhh..x sanggup aku nak mention byk2 kt sini..orang yg suke ckp mcm nie bile time marah,hilang sabar..aku nie pOn xdew la perfect sgt tpi kalu aku mrh pon,aku xdew la smpi nak mencarut..aku nak ckp bahasa cmtue pOn aku pikir byk kali..memg x elok..lgpon ibu ayah aku dh didik aku dgn baik..so,pandai la beza baik burok..aku x ckp org yg carut2,suke ckp bukan2 nie xdew didikan ibu bapa tpi maybe sbb die terpengaruh ngan kwn2 kew..


kadang2 yang pakai tudung pOn dh lebih advanced..malas aku nak mention..korang faham2 sendiri la..aku bukan nak condemn org yg pakai tudung..aku jz nak diorg tau yg bagi aku org yang bertudung nie org yg boleh bagi cntoh yg baik kt org lain..perwatakan yg sopan santun..lagipon bahasa kan menunjukkan bangsa..kalau kita betol2 bangsa yg kelas pertama,berpendidikan, aku x rase diorg akan ckp benda2 kesat mcm tue..minta maaf kalu ada yg terasa tpi memang realiti sekarang mcm tue..so,aku harap lepas nie mereka lebih alert sebelum nak cakap or sebelum nk tulis ape2 kt page diorg..maybe lepas nie ada yg terbaca entri aku akan ckp 'suke hati aku la nak mencarut kew,nak marah kew..page aku..bukan page bapak kau'..aku jz bg pendapat..jz nak bg peringatan sesama manusia..mintak maaf la kalu ada yg terasa..kalu ada yg terasa,jz masuk telinga kanan,keluar telinga kiri ye..hehehe..terima kasih..=)


Tidak ada sesuatu pun yang lebih berat di dalam timbangan orang mukmin di hari kiamat kelak melebihi timbangan budi pekerti yang baik. Sesungguhnya Allah sangat benci kepada orang yang keji dan suka bercakap dengan percakapan yang kotor.

No comments:

Post a Comment